actionArticleDetail
Bez nadsázky lze říct, že autonomní mobilita se zrodila v Kalifornii, kde zejména v proslulém Silicon Valley vznikají nejzásadnější inovace, které toto odvětví posouvají dále. Mezi firmami, které se zasluhují o revoluci v dopravě, a to nejen z hlediska automatizace, ale též například rozvoje elektromobility, bezesporu patří automobilka Tesla. Je nám proto potěšením, že pozvání k rozhovoru přijal jeden z prvních zaměstnanců firmy Tesla, pan Otto Fabri.
Otto Fabri se svou Teslou Model 3 (foto: archiv Otto Fabri)
Dobrý den, děkuji za čas, který jste si pro tento rozhovor našel. Mohl byste se našim čtenářům představit?
Vystudoval jsem České vysoké učení technické v Praze, poté jsem pracoval několik let jako design engineer pro dodavatele automobilek. Z počátku zejména ŠKODA AUTO a Volkswagen. Poté jsem pracoval 5 let v Tesla Motors a krátce ve Faraday Future. V současnosti se zabývám investicemi do technologií.
Do kterých technologií byste doporučoval investovat?
Investovat by měl každý do toho, v čem vidí největší hodnotu a smysl. Je dobré si představit, jak chci, aby vypadala moje budoucnost a budoucnost následujících generací, a směřovat investice do projektů, které takovou budoucnost podporují. Všechny výnosy v životě, ať už v bohatství, vztazích nebo znalostech, pocházejí ze „složeného úroku”.
Mohl byste podrobněji povykládat o svém působení v automobilce Tesla?
V Tesle jsem začal pracovat v roce 2011, když to byl ještě relativně malý startup, což vyžadovalo mnoho multifunkčnosti a multitaskingu. To znamenalo, že relativně malé množství lidí bylo nuceno sdílet velké množství úkolů, které v „běžné automobilce” zastávají celé specializované týmy. Díky ploché struktuře společnosti a vysoké kvalifikaci tehdejších zaměstnanců to bylo krátkodobě možné, ale kladlo to obrovské nároky na zaměstnance. Naštěstí jsme z tohoto „startup režimu” velmi rychle vyrostli v dobře organizovanou společnost. Díky této zkušenosti jsme se naučil, že všechno je možné. :) Později jsem se trochu více specializoval na oddělení interiéru. Pracoval jsem na modelech S a X.
Mohl byste podrobněji povykládat o svém působení ve firmě Faraday Future?
Faraday Future byl, když jsem tam pracoval, startup, který pracoval na luxusním elektrickém voze. Oproti Tesle byla snaha již od počátku klást větší důraz na maximální možné pohodlí cestujících, konektivitu a audiovizuální prvky. Pomáhal jsem zkonstruovat produkční prototyp a soustředil jsem se hlavně na interiér. Do Faradaye jsem následoval svůj bývalý tým z Tesly. Byli jsme dobře sehraní, věděli jsme, jaké problémy nás čekají a jak se k nim postavit. Plán FF zněl velmi dobře a také se nám v extrémně krátké době podařilo zkonstruovat model pro sériovou výrobu. Já jsem z FF nicméně odešel ještě před započetím sériové výroby.
Vzhledem k Vašim bohatým zkušenostem se Silicon Valley, v čem bychom se mohli inspirovat a co si z tohoto prostředí odnést?
Asi, že všechno, co si dokážeme představit, je skutečné. Ale to myslím řekl Picasso. Já bych řekl, že obecně Spojené státy všem, kdo mají zájem a chuť tvrdě pracovat a tvořit, nabízí svobodu, zdroje, netrestají chyby ve vývoji a k tomu všemu je v Kalifornii velmi stabilní pěkné počasí.
Jak se díváte na elektromobilitu?
Pro mě je to každodenní realita. Představuje velké zefektivnění dopravy a vypadá to, že exponenciálně narůstá jak výroba, tak prodej.
Otto Fabri (foto: archiv Otto Fabri)
V jakém smyslu představuje elektromobilita zefektivnění?
40 % méně času na výrobu, 30 % méně práce, 50 % menší výrobní plocha, 70 % menší náklady na pohonné hmoty a servis atd.
Má elektromobilita jen pozitivní stránku, nebo v ní nalezneme i nějaké problémy?
Svět patří optimistům, pesimisté jsou jen přihlížející. ;)
Máte nějaké oblíbené firmy nebo modely elektromobilů, které považujete za mimořádně zajímavé?
Asi ani ne. Těším se na nové modely od Tesly: Model S Plaid, Cyber Truck, Roadster.
Jak se díváte na autonomní vozidla?
To je pro mě také každodenní realita. Jezdím díky funkci Autopilot autonomně 95 % času a k řízení bych se nerad vracel. Doprava je klíčové odvětví naší civilizace. Podobně jako informace a komunikace. Zefektivnění a transformace dopravy může mít na naši civilizaci podobný vliv jako měl internet. V podstatě to může vést k řadovému zvýšení produktivity. Ten můj Autopilot kromě zatáčení na křižovatce dělá všechno sám nejen na dálnici. Kromě toho je 10x bezpečnější než člověk. A beta verze, která je dostupná v USA, dokonce i zatáčí na křižovatkách. Jde o to dostat se z A do B co nejrychleji, nejbezpečněji a nejpohodlněji a pokud možno využít čas na něco produktivního či zajímavého.
Co je největší výzvou autonomní mobility do budoucna?
Výzvou bude nejlepší monetizace této nové platformy.
V jakém smyslu?
To je otázka za milion. Kdybych znal odpověď, určitě bych do toho odvětví investoval, ale je dost možné, že ještě ani neexistuje. Podobně jako s příchodem internetu nikdo netušil, že bude Facebook, nebo sledování lidí, jak hrají počítačové hry, dobrý business, tak bohužel ani nyní nevíme, co přinese revoluce v dopravě. Ale dá se očekávat příchod zcela nových odvětví.
Otto Fabri s vozidlem Tesla Model S, na němž se jako inženýr podílel (foto: archiv Otto Fabri)
Pokud byste měl dát radu člověku, například studentovi, který má zájem o kariéru spojenou s autonomními vozidly, na co by se měl zaměřit?
Ideální je zaměřit se na obor, pro který mají talent, a pokud je to jen trochu možné, tak na takový, ve kterém budou cítit radost pracovat. Každý jednotlivec má alespoň jeden talent nebo schopnost na vyšší úrovni než všechny ostatní. Pokud tento talent rozvíjí a uplatní, tak tím může výrazně přispět celé společnosti. Pokud má k tomu i talent prodávat, přinese to prospěch i jemu samotnému. Nezáleží, jestli jste dobrý astrofyzik, inženýr nebo kuchař. Nevěřili byste, jak dokáže být takový inženýr produktivní, když se dobře nají. ;)
Je třeba celý život shromažďovat všechny dostupné informace o oboru, být blízko lidi, kteří jsou v oboru vynikající. Cestovat a učit se, jak to dělají jiní a když už máte pocit, že víte vše, možná zkusit svoji vlastní kreativní cestu. Svět hladoví po lidech, kteří vynikají v nějakém oboru. Je úplně jedno v jakém.
Jaká jsou dle Vás hlavní technologická odvětví související (nejen) s dopravou, jež budou v nadcházejících letech nabývat na důležitosti?
Kromě dopravy a IT budou energie a vesmírný průmysl formovat vývoj naší civilizace v blízké budoucnosti. Rapidní rozvoj obou odvětví je nezbytný k přežití lidí. Obě odvětví budou nucena v budoucnu zmnohonásobit současnou produkci. Země, která bude mít nejefektivnější zdroj energie, základny na okolních vesmírných tělesech, což znamená nejefektivnější vesmírnou dopravu, bude ve všech směrech lídrem civilizace.
Na závěr trochu odbočme. Je o Vás známo, že jste nadšeným pilotem. Jaká letadla létáte?
Teď asi nejvíc Extra 300. Pomalu se s ní sžívám a učím se. Baví mě zkoušet nové věci. Hlavně na začátku se člověk učí a zlepšuje relativně rychle, což je hrozně motivující. Létání je také velmi dobrý příklad toho, jak svoboda úzce souvisí s odpovědností. Obojí je v letadle absolutní.
Máte i nějaké soutěžní ambice v letecké akrobacii?
Možná. ;)
Budeme tedy držet palce, pokud se v budoucnu soutěží v letecké akrobacii zúčastníte. Děkuji Vám za rozhovor!